Uudised

Kuidas Blaine Harrington täisajaga reisifotograafina ellu on jäänud

24 oktoober 2021

Veebileht Petapixel tutvustab 40-aastase kogemusega reisifotograafi Blaine Harringtoni, kes räägib, kuidas ta tiheda konkurentsiga alal on reisifotograafina vastu pidanud.

Blaine Harrington alustas oma karjääri juba 1970ndatel motokrossi pildistamisega, mis viis teda juba tollal reisidele üle Euroopa. Peale fotoinstituudi lõpetamist proovis ta kätt ka moefotograafina, kuid siiski jõudsis ringiga reisifotograafiani tagasi - see peibutas teda just oa autentsuse tõttu. Tema oskused ja suhtlusvõrgustik on võimaldanud teha koostööd sääraste ajakirjadega nagu National Geographic, Travel + ja teised. Harrington osaleb regulaarselt ka erinevatel reisiteemalistel fotokonkursitel ja tema sõnul on see oluline turunduse korraldamises.

Reisifotograafia on saanud tugeva löögi nii aastatel 2001, mil maailma kaubanduskeskus lennukitega pihta sai; samuti 2008-2009 maailma majanduskriisi ajal ja nüüd Covid pandeemiaga. Fotograafi sõnul pole reisifotograafia neist löökidest kunagi päris taastunud ning oma mõju on avaldanud ka fotograafia üleüldine areng ja digitaliseerumine. Ta toob välja ka hinnasõja, kus suured pildipangad müüvad võrdselt nii professionaalide fotosid kui ka telefonipilte hinnastades neid täpselt ühtemoodi.

Näiteks tuntud Musteri reisifotokonkursi võitmine tähendas alati töövoo suurenemist, erinevaid reise, pressiga kohtumisi, kus kinni maksti nii majutuse-kui reisikulud. Seda kuni viimase paari aasta taguseni. Üks asi on aga Harringtonile selge - ta ei anna kunagi konkursi korraldajale oma piltide autoriõigusi ega osale konkursidel, mille osalemistasud on üüratud.

Fotograafia on raske

Harringtoni sõnul ei saa ta fotograafiast kui ametist roosilist pilti maalida - see rong on tema sõnul juba läinud. "Fotograafia on keeruline mäng, pole oluline, kas oled algaja või proffessionaal," sõnas ta. Kui mõni otsustab vabakutselisena ise oma aega planeerida, tähendab see lõpeks ikkagi seda, et kui hommikul puhkad, pead õhtul tööd tegema. Lisaks võtab järeltöötlus väga suure osa ajast, mis Harringtoni sõnul pole otseselt tasustatud. "Kui ma olen kuu aega reisil, võin kodus hiljem pilte kolm kuud sorteerida, albumitesse sättida, redigeerida ja hinnata - see on aeg, mil tegeled piltidega sada protsenti." 

Blaine Harringtoni kodulehel (website) on 35 000 ühtlase kvaliteediga fotot. Tänavu lõpetas ta igasugused suhted Alamy ja Getty pildipankadega, kuna ei suutnud taluda oma tööde mitte millegi eest müümist. "Foto, mis on tehtud 8000 eurose teleobjektiiviga on müügis sama hinnaga, mis iPhonega tehtud pilt - üks pilt on selgelt parem kui teine, kuid neid see ei huvita, ikka sama hind," kirjeldas ta. "Või foto, mille tegin helikopterilt, mille olin rentinuf 600 euro eest, see ka kedagi ei huvita!"

Viis või kümme aastat tagasi poleks keegi arvanud, et suunamudijad võiksid fotograafidelt töö ära võtta, kuid täna on see selgelt muutunud. Proffessionaalide töö väheneb tänu amatööridele, osa-aja fotograafidele ja suunamudijatele. "Ma võrdlen seda pirukaga - kui mul oli varem koogitükk, siis see oli täielikult minu oma, kuid täna saavad teised sellest võtta tuhandeid ja tuhandeid pisikesi ampse, mis ei taga hammustajatele tööd, kuid minu pirukas muudkui kahaneb." Täna on fotograafid olukorras, kus mida enam nad toodavad, seda vähem nad teenivad.

Autoriõigused

Palju aastaid sai tema sõnul tööd tehes kindel olla nii reisiajakirjadele kui ajalehtedele, reisikorraldajatele ja nende kataloogidele või brožüüridele; reisiraamatutele ja kalendritele. Tänaseks on enamik neist kadunud. Harrington ei otsi täna ise uusi kliente, vaid loodab SEO-le, kus inimesed otsivad ta üles Google abil. Ka pildipangad oli midagi säärast, millele sai kindel olla, kuni need oma hinnad alla lasid. Viimasel viiel aastal on suur osa tema sissetulekust tulnud tänu autoriõiguste kindlustamisele. Digitaalne ajastu on teinud varastamise liiga lihtsaks. Veebisait Pixcy abil on ta leidnud 100 000 autoriõiguste rikkumist, enamik maades nagu Hiina, India või Aafrika, kus ta ei saa midagi ette võtta. Kuid Saksamaal, Inglismaal, Ameerikas ja mujal kõputäies riikides siiski saab. Ta kutsub kõiki fotograafe võimalusel üles registreerima oma tööd autoriõiguste ametis ja olema hoolas seismaks nende kaitsmiste eest.

Tema viimane reis oli Brasiilia karnevalile aastal 2020 märtsis, kus tema lahkumise hetkel oli kinnitatud esimene Covid juhtum, mis jõudis sinna Itaaliast. Kuu aega hiljem oli Brasiilias seis katastroofiline.

Fotovarustus

Olenemata hübriidide pealetungile on fotograaf Nikonile, millega ta oma fotograafi teekonda keskkooli ajal alustas, kindlaks jäänud. "Jään oma DSLR kaamerale kindlaks ja pildistan hetkel Nikon D810ga, kuigi ma tahaks seda teha D850ga, kuid kuni mu kaamera veel terve on, jätkan sellega." Objektiividest on aktiivses kasutuses 14-24mm f/2.8, 24-70mm f/2.8 ja 70-200 f/2.8 ning 16mm kalasilm.

Jälgi fotograafi Instagramis @blaineharringtonphoto või kodulehel.

 

Allikas: Petapixel

 

Enriika Vunk

uudised@eestifoto.ee