Uudised

Miks fotograafid ei anna kliendile kõiki RAW-faile?

7 juuli 2019

Klient on tellinud sinult fotosessiooni, kus oled teinud mitmeid sadu fotosid, valinud välja mõnikümmend parimat, need hoolikalt töödelnud ja seejärel kliendile saatnud. Klient on rõõmus, saadab sulle kiidusõnad ning järsku küsib: “Kas ma saaksin ka kõik ülejäänud pildifailid endale?”

RAW fail on toorik ehk siis fotograafi niiöelda toores lõpetamata produkt. Internetis on liikumas hea näide, millest ka iga fotovõõras inimene peaks hõlpsalt aru saama: “Oletame, et on Tänupüha ja valmistate ahjus kalkunit - te ju ei võta seda poole küpsemise pealt ahjust ja ei serveeri seda külalistele?” Sama on ka RAW failiga.

Ligi 20 aastat fotograafina leiba teeninud Jeff Guyer on teinud kokkuvõtte, mis juhendab, kuidas kliendi antud küsimusse suhtuma peaks, et mitte kliendist tulevikus ilma jääda ning samas enda väärikust kaotamata. Guyer on kommerts-ja portreefotograaf, samuti ka filmitegija, kes elab ja töötab peamiselt Atlantas. Ta on mees, kes mõned aastad tagasi laste fotograafia koolituse juhendajana ütles, et õpib ise lastelt enam kui lapsed temalt.

Guyer toob näiteks kliendilt saadud kirja, kus seisab: “…enne lepingu allkirjastamist soovime pöörata tähelepanu ühele pisiasjale, nimelt soovime me saada lisaks töödeldud failidele lisaks ka kõiki RAW faile. Me teame, et paljud fotograafid teevad seda, seega ei saa see olla probleemiks…”

Miks inimesed üldse neid tahavad? Mõne fotograafi arvates on see inimlik omadus tunda justkui nad saaks oma makstud raha eest rohkem. Sageli arvavad kliendid, et nad on maksnud fotosessiooni eest ning omavad õigusti absoluutselt igale pikslile ja megabaidile, mille fotograaf sessiooni ajal loonud on. Teine arvamus on, et tegu on inimese muutliku meelega, kus hiljem võib meeldima hakata hoopis mõni valikust välja jäänud foto ning mida siis "temaõepojalellepoeg", kes on samuti "tõeliselt osav Photoshopis", sobivaks töödelda võiks. Tegelikult oleks antud juhul tegu aga litsentsita versiooniga ning seda ei tohiks klient nagunii kasutada. Nimelt kuuluvad autoriõigused fotograafile ka peale piltide kliendile üleandmist. Kolmas ja ühtlasi neist ka küüniliseim arvamus on, et kliendid lihtlabaselt ei usalda fotograafi silma ja maitsemeelt ning arvavad, et too ei andnud neile nagunii kõiki parimaid faile ja RAW faile endale kaubeldes oleks kliendil endal kogu protsessist aus ülevaade.

Guyeri sõnul on sellel kolmandal versioonil isegi mingisugune tõepõhi all, kuna ta ei anna kliendile tõesti eranditult KÕIKI häid faile ja seda ei peaks tegema ka sina. "Ma annan kliendile parimad (!) failid kõikidest headest failidest," sõnas Guyer. 

Tegu on tõeliselt tundliku teemaga, nii nagu teistegi autoriõiguste ja litsentsi küsimustega, kus fotograafil tuleks vastuse-ja selgitusega võita kliendi usaldus, mitte klienti solvata ja lasta teise fotograafi juurde joosta. Mõnele kliendile piisab ka lakoonilisest vastusest nagu: "Vabandust, kuid ma ei anna välja kõiki RAW faile." Mõnele on vaja aga muudmoodi lähenemist.

 

SELGITA - SUUNA - TUNNETA

1. Alusta sellest, et selgita kliendile, mis asi on RAW fail. Paljud kliendid kipuvad arvama, et tegu on lihtsalt töötlemata pildiga. Tegelikkuses räägime me sisuliselt digitaalsest negatiivist, millele on vaja lisada tarkvara ja tehnilist ekspertiisi, et muuta see millekski, mida saab nimetada fotoks.

2. Mõned kliendid on aga missioonil, kuna nende õe peigmehe onu ütles, et nad lihtsalt kindlasti peavad saama ka kõik RAW failid. Guyerile meeldib seepeale vastata, et kui seesama õe peigmehe onu ostab raamatu, kas ta nõuab siis ka autori kõiki esialgseid käsitsi kirjapandud versioone raamatu hinna sees kaasa? Niisamuti ei tule kaasa ka maalide ja skulptuuride autorite esialgsed sketšid. Tavapärane on, et fotograaf teeb ühest poosist mitmeid ülesvõtteid ning valib neist välja parimatest parima. See teeb ju tegelikult ka kliendi elu lihtsamaks.

3. Fotograafile makstav tasu ei koosne vaid lõppproduktist ehk siis fotost, vaid hind sisaldab ka protsessi. Ilma protsessita puuduks lõppprodukt. Klient peab mõistma, et osa protsessist on ka pilditöötlus, mida valdab vaid professionaal. Fotosessiooni eest makstava hinna väärtus ei seisne pildite koguse suuruses, vaid saadavate piltide kvaliteedis.

4. Kord on Guyer kliendile tema küsimuse tagasi peegeldanud küsides vastuseks, kas klient on uhke oma töö/teenuse/toote üle? "Muidugi olen!" vastas too. "Palju aega, raha, pingutusi ja koolitusi on sinna alla läinud. Minu toode on nagu minu enda beebi." Guyeri sõnul jättis ta enne vastamist õhku rippuma mõnesekundilise vaikuse ning ütles seejärel: "Mina ka!" Klient naeratas, noogutas mõistvalt pead ja ei küsinud enam iial midagi muud peale viimistletud piltide.

 

Üldiselt pole tegu kunagi lihtsa diskussiooniga, kuid tuleb jääda alati lugupidavalt viisakaks. Vastu võideldes näitab fotograaf vaid seda, et ta pole isegi teadlik oma töö erinevatest nüanssidest, et kliendi küsimusele arusaadavalt vastata. Iga klient on erinev ja vajab erinevat lähenemist. "Tundes enndast ja oma tööd, on pool võitu. Õppides tundma oma klienti, on teine pool," on Guyer öelnud.

 

JEFF GUYER on Facebookis ja Twitteris, lisaks leiad tema töid kodulehelt Guyer Photography.

 

Enriika Vunk

uudised@eestifoto.ee