Uudised

FOTOGRAAF Kaupo Kikkas - kollaboratsioon muusikast ja fotograafiast

27 mai 2019

Kaupo Kikkas on EestiFoto kooli ja stuudio asutaja, koolitaja, kunstnik ja fotograaf. Muusikakeskkoolis klarnetit õppides tundis, et muusika ongi see, mida ta oma elu jooksul teha tahab, kuid algselt hobina huvipakkuv fotograafia võttis aina suurema aja tema elust. Täna ongi Kikkas peamiselt muusikute portreteerija.

"Armastus muusika ja armastus fotograafia vastu ongi loonud minu tänase karjääri, kus minu töö on tihedalt seotud muusikute-, kunstnike- ja minu enda kunstiprojektidega," rõõmustas ta.

 

ALGUS

Täna võib öelda, et tema karjäär võttis suunda juba keskkoolis. Peale muusikakeskkooli lõpetamist jätkusid õpinguid muusikaakadeemias. "Teadsin, et minust saab muusik ja pühendusin muusikale sada protsenti!"

Esimesel õppeaastal sai selgeks, et fotograafia on midagi palju enamat kui hobi. "Tekkis peeglisse vaatamise koht - kas pühendun 100% muusikale või fotograafiale," meenutas ta. Valituks osutus neist viimane. "Fotograafia on minu jaoks peaaegu nagu armastus esimesest silmapilgust, lisaks lugupidamine ja teadmiste himu, kuid mitte kunagi kohustus!"  

Mõned aastad hiljem jätkas Kikkas fotoõpinguid Soomes, Tamperes. Muusika pole aga fotograafi elust kuhugi kadunud ja on endiselt kaunitest kunstidest kõige tähtsamal kohal.

Vabadel hetkedel leiab fotograafi kaameraga loodusest, metsast, kus ta veedab meelsasti iga oma vaba hetke. "Metsast välja tulles pole oluline, et olen seal teinud mõne suurepärase foto, kuid kaamera olemasolu aitab mul iseendas olevat fookust seada ja sättida."

 

FOTOGRAAFIA

"Arvan, et inimesi köidab pildistamise juures algselt see, kui lihtsalt on võimalik midagi luua!" 

Fotograafia näib lihtne, kuid lihtsas vormis on väga raske luua midagi mõtestatut. "Sajaleheküljelise tekstiga mõtet edasi anda on oluliselt lihtsam, kui seda teha kümne lausega, koondades sinna ka teksti sügavuse," toob ta näiteks. Lisaks ei saa Kikkase sõnul fotograaf end läbi mingi aspekti defineerida. "Mulle tundub veider, kui kuulen, et keegi pildistab vaid naturaalse valgusega või on ainult stuudiofotograaf - samamoodi võiks öelda, et mina sõidan ainult neljaveolise autoga!". Pildistamise puhul on kõige tähtsam eesmärk ja vastavalt sellele tegutsemine.

Kikkase suur eeskuju, fotograaf Ansel Adams on öelnud: “Maastikufotograafia on kunst, kuid see ei tähenda, et enamik maastikufotosid oleks kunst.” Nii võib Kikkase sõnul paralleele tuua ka tänapäeva, kus niiöelda kainus saabub aastatega. "Saad alles ajaga aru, et piltide mõtte leiad sügavamalt, kui lihtsalt hetke jäädvustades," lisas ta. 

Fotograafia on midagi säärast, kus tööd ja vaba aega eristada ei saa. "Nii nagu muusikul ei ole tööd ja vaba aega, vaid on muusikuelu, nii on ka fotograafil!" 

 

ANSEL

Tellitud tööde kõrval tegeleb Kikkas hetkel oma kaheksa aastat kestnud näituseprojekti “Ansel” viimase lihviga, kuna avamine saab olema juunis, Pärnu Uue Kunsti muuseumis. "Olen sinna alla pannud väga palju energiat, aega, mõttetööd, raha ja loodan siiralt, et see tunne, mida selle näitusega püüan tekitada, jõuab vaatajani - see on kõige olulisem!".

Kaheksa aasta jooksul on ta teinud kümneid tuhandeid fotosid ja valinud näitusepilte mitu aastat. Lõpusirgele jäi umbes 40 pilti, kust näitusele sai valitud 18. Ette on valmistatud 20 väga suures formaadis fotot. "Otsustan jooksvalt, millised 18 näitusereas omavahel kõige paremini sobivad on - oluline, et pildid üksteist täiendaksid!"

Kikkase sõnul on kõige olulisem kuulata oma sisemist häält. Mõne projekti kallal aastaid töötades ei mõtle alati sellele, kuidas see vaatajale näida võiks. Kui aga hakkad projektiga lõpusirgele jõudma, mõistad, et kontseptsiooni töölehakkamiseks oleks vaja ka vaatajaid, kõik peab olema kvaliteetne ja arusaadav, info peab jõudma vaatajani. Kaheksateist tööd on näitusele täpselt paras arv ning Kikkase sõnul on peaaegu kõik pildid tema isiklikud lemmikud. "Liiga palju pilte näitusel võivad tekitada olukorra, kus näituse lõpus enam kõiki töid ei mäletagi, ja seda ma ei taha, 18 on täpselt paras - on, mida vaadata ja tunnetada!"

"Ansel" on austusavaldus fotograaf Ansel Adamsile, kes oli üks esimesi suuri nimesid fotograafias, kes teda kõnetas. Adams defineeris moodsa maastikufotograafia 20nda sajandi keskel ja tõestas, et seegi saab olla kunst ning ta on täna kõige kallimalt ja kõige enam müüdud fotokunstnik maailmas.

"Ansel Adams oli minu algne inspiratsioon ja jõudsin kaugele välja - mõistsin, et kunst ei saa olla vaid austusavaldus, vaid see peab edasi liikuma!". Nii jätkas Kikkas Ansel Adamsi rada ja liitus seal, kus Adams pildistamise lõpetas. "Ansel" näitusele tegi Kikkas oma kontseptsiooni ja liitis sinna Arvo Pärdi muusika. "Tere tulemast suvel vaatama, milline see minu Ansel siis päriselt on!"

Näituse kõrval on saadaval ka kataloog-raamat, mis ilmub näitusega käsikäes. "Ansel" jääb Pärnu Uue Kunsti muuseumis avatuks kuni 31. augustini. Juulis on oodata spetsiaalset "Anseli" kontserti Pärnus. 

 

NÄITUS

Projekt kohe peale "Anseli" avamist, on järgmine suurem näitus nimega "Homo Deus"  ehk Jumalinimene või Inimenejumal. "Olen sellega paralleelselt üle aasta töödanud ja mingil määral võin öelda, et see on jätk Anselile, kuigi kompab pisut ka uusi maid," avaldas Kikkas. Uuest näitusest on nõus fotograaf pikemalt rääkima alles aastal 2021.

Sügisel on Kikkasel plaanis välja anda retrospektiivraamat Eesti muusikast ja muusikutest, mis võtab kokku tema professionaalse töö. "Muusikuid, kellega koos töötanud olen, on sadu ja sadu ning olen selle üle hästi uhke ja õnnelik," rõõmustas ta. "Tunnen, et just nüüd on paras aeg kokkuvõtete tegemiseks."

Hetkel on Kaupo Kikkasel disaininädala raames Londonis üles pandud portreenäitus "What would you take", mis sündis koostöös inglise kirjanikuga. "Portreerisime tosinat meile olulist persooni ja esemeid, mis on neile eluliselt olulised ja identifitseerivad," ütles ta. Plaanis on näitus tuua ka Eestisse. Näituse juurde kuulub ka esseekogumik, mis mõtestab lahti, kuidas ja miks just see ese. 

Eestis oli viimane suurem näitus "Saja Lugu", mille kõrval ilmus ka raamat ja loodi kontsertetendus. "Täna elame ajastul, kus kõik on tehtud ja nähtud, erinevate meediumite ja tunnete kokku ühendamine on minu silmis midagi pisut erilist, päris uut teha on ju praktiliselt võimatu!". "Saja Lugu" plaadile lõi originaalmuusika Erkki Pärnoja ning see on kuulatav ka Spotifys.

 

MAAILM

Kaupo Kikkas reisib tööga seoses väga palju. Tööga seotud reisid ei ole tema sõnul justkui reisid ja vahet pole, kas sõita Londonisse või Tartusse. "Kui eesmärk on minna portreteerima mingit kindlat inimest on see eesmärgipõhine töö, mitte puhkusereis."

Tema lemmik sihtpunktid on Amazonas ja Metsik Lääs, kuhu on ta kordi ja kordi sattunud ning valmis minema veelgi. "Reise planeerides panen väga täpselt paika, mida näha, teada saada või teha tahan."

Ameerika Metsik Lääs tõmbab teda nagu magnet ja sealsamas on pildistatud ka Ansel. "Esimest korda Metsikus Läänes käies tundsin seda kunstniku tõmmet, et tahan seal midagi luua," ütles ta.

Kikkase sõnul pole ühegi projektiga nii, et ärkad igal hommikul kell pool üheksa, paned lipsu ette ja siis pool viis lõpetad. "Loomulikult sa ka puhkad - matkad, koged, see on kunsti juures väga oluline, et saaksid vaadata, mõelda, lugeda - see kõik käib kunstniku töö juurde." Seetõttu on tihtipeale keeruline piiri luua, kus algab töö ja kus millegi oma lõbuks tegemine. "Kuna mu töö on väga intensiivne ja kätkeb endas nii palju inimesi ja suhtlemist, eelistan vaba aega pigem privaatselt Eestis ja metsas veeta."

 

TULEVIK

"Iial ei saa öelda, et olen juba kõik saavutanud, areng käib läbi elu ja kogemuste!". Kikkase sõnul on inimesi, kes tunnevad, et on saavutanud oma lae, kuid tegelikult kestab paremaks inimeseks saamine niikaua, kuni oma silmad lõplikult kinni paned.

"Mul on pidevalt kiusatus midagi õppima minna ja mind väga köidab antropoloogia - äkki lähengi seda ükspäev õppima," mõtiskles ta. Samuti köidab Kikkast kirjutamine ja filmi tegemine ning õnneks saab fotograafiat igale poole ühildada. "Sageli suurema pärisväärtuse loobki see, kui kõik oskused teineteist täiendavad."

Kas foto võib muuta maailma? Loomulikult võib, nii nagu igasugune sõna või suhtlus. Küsimus on tema sõnul pigem muutuse suuruses. Ei tohi karta väikseid muutusi, sest väikesed muutused põhjustavad suuri ja igal kunstnikul on eesmärk mingil moel maailma paremaks muuta. Kikkase sõnul kuulub see kunsti juurde. "Oma loomingus lähtun alati paremaks saamist ja läbi ilu nägemise lootust rõhutada - see lootus maailma paremaks muuta pole kuhugi kadunud," sõnas ta. 

Moodsas kunstis rõhutatakse kurja ühiskonnakriitikat ja lootusetust. Hobust võib liigutada piitsa või porgandiga - vahel toimib üks, vahel teine. "Ise kunstnikuna püüan pigem porgandit pakkuda!"

Kaupo Kikkas on perfektsionist, kes ei oma tuleviku osas illusioone ja on tänulik, et saab teha seda, mida armastab. Tema üheks motoks on, et täna on parem kui eile ja homme on parem kui täna. Kogemusi ei saa raha eest osta, vaid need tulevad ajaga läbi kogedes ja kümne aasta pärast on tema kogemustepagast veelgi suurem. "Eks ma künnan oma põldu järjepidevalt edasi teadmisega, et see põld peab üles küntud saama! Ma ei lase end segada nendest sääskedest ja parmudest, vaid astun edasi oma rada!" 

 

Enriika Vunk

uudised@eestifoto.ee