Ameeriklanna Alex Prageri filmilikud fotod saabusid Tallinna
10 september 2020
Täna, 11. septembril, avatakse Fotografiskas esimene sügisnäitus, milleks on Ameerika foto- ja filmikunstniku Alex Prageri värvikirev väljapanek, kus segunevad nostalgia, mälestused ja reaalsuse taasloomine.
"Alex Prager on iseõppinud fotokunstnik, kelle filmilikud fotod panevad küsima, kui reaalses maailmas me elame," sõnas Fotografiska Tallinna kaasasutaja Maarja Loorents. Vaatamist väärt on ka Prageri lühifilmid, millest ühte näeb ka näitusel. "Pinge on kogu aeg õhus!" Lühidalt võib öelda, et Prageri fotod on filmilikud ja filmid fotolikud.
Näitus “Tere tulemast koju” (Welcome Home) on väljapanek autori filmilikest fotodest ja lühifilmist “Mäng tuules” (Play the Wind). Kõik fotod põhinevad lavastatud stseenidel viidetega ajavahemikule 1940ndatest kuni 1990. aastateni kaasates konkreetseid tegelasi, keskkondi, stsenaariumeid, rõiva- ja soengustiile kui ka poose.
Alex Prageri maailm on värviline ja melodramaatiline. "Ehkki kõik tema tööd on lavastatud, õhkub nendest Hitchcocki filmidele omast õudust kui ka põnevust,” tutvustas Loorents. “Fotodel kujutatud stseenid panevad pildid justkui elama, jutustades vaatajale alateadlikult, mis juhtus vahetult enne ja pärast murdsekundi jooksul jäädvustatud hetke,” lisas ta.
Prageri teekond fotograafiani sai alguse 1999.-2000. aastatel, kui tulevane kunstnik külastas J. Paul Getty muuseumis William Egglestoni värvikat näitust. Prager otsustas saada elukutseliseks fotokunstnikuks ja ostis samal nädalal nii kaamera kui ka fotode ilmutamiseks vajaliku varustuse. Hiljem hakkasid teda huvitama ka filmide tegemine ja lavastamine.
Los Angeleses elatud aja jooksul kogunenud võrgustiku kaudu õnnestus tal projektidesse kaasata nii kostüümikunstnikke, grimeerijaid, valgustajaid ja näitlejaid. Prageri fotod ja filmid on hoolikalt läbi mõeldud ja teatraalsed, keskendudes sageli reaalsuse ja väljamõeldu vahelisele pingele.
Prager on oma lühifilmide sarjaga “Touch of Evil” võitnud ka Emmy auhinna (2012). Näitus jääb vaatajatele üles kuni 29. novembrini 2020.
Enriika Vunk
uudised@eestifoto.ee